Følgere

Populære innlegg

mandag 13. februar 2012

Arv på basis av en ulovlig adopsjon.

Life goes on.

Nå er jeg virkelig foreldreløs alle mine 4 foreldre lever ikke lenger da jeg nådde en alder av 63 år.

Siden staten påførte meg og ekteparert en ulovlig og ugyldig adopsjon, kan jeg ikke dokumentere arverett i kraft av adopsjon.

Jeg var selvsagt glad for at ekteparet Johannsen var så fornøyd med sin illegale adoptivsønn, at de testamenterte alt de etterlot seg til meg. Å bli betrodd ansvaret for forvalte Johanssen formue videre til beste for senere generasjoner ved en slik positiv tillitserklæring, ble jeg glad for. Det er noe annet enn å arve automatisketter lovens regler for livsarvinger. Ekteparet visste jeg ikke hadde noen slik arverett; uansett hva staten valgte å utgi "adopsjonen" for. Jeg visste dette siden jeg var 17 år gammel, men ante ikke hva som sto testamentet før en uke etter min adoptivmors bortgang og en åpning av en bankboks.

Lesningen gjorde meg svært rørt og takknemlig. Spesielt fordi en hjernesvulst skyver meg ned i en rullestultilværelse og ut av arbeidslivet. Arven gjør meg likevel ikke arbeidsløs. Aktiv eiendomsforvaltning av flere eiendedommer krever sitt. Å selge en sørlandsperle fra en rullestol i Bærum, er ikke morsomt. Når stedet ikke lenger kan brukes på grunn av en hjernesvulst, etter fantastisk bruksverdi siden 1965, er det både vedmodig og tungt.

Staten skal ha sin arveavgift tilsvarende det min datter kunne fått en bra leilighet for. Klager ikke, men staten skal også ha eiendomsskatt og formueskatt, så salget var nok uansett ikke til å unngå. Nå hadde ikke staten noen utgifter til ekteparet
Johanssen i deres levetid. Nettobidragere. Welv var jeg det samme til an hjernesvulst
ble kostbar for et halvt år siden.

Når alt kommer til alt er det godt å vite at min innsat førte til at ekteparet Johanssen ble svært formuende, så egentlig arver jeg en formue jeg i stor grad selv har skapt. Det viktigste er ikke alltid å stå som eier, men å ha en eiers bruks og disposisjonsrett om man for egen regning er villig til å ta høy økonomisk risiko og beskytte familieverdiene samtidig,

Mitt poeng er at god matching ved adopsjon, kan være svært økonomisk lønnsomt for både barnet og adoptantene hele deres liv og for de som kommer etter.

Selv på basis av en ulovlig adopsjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar